Avokadokugler med kakao nibs og kokos

Lækre “sunde” kugler, i en smuk forårsfarve og som indholder lutter gode sager.

kugler

Der er ikke tilsat fedtstof, men avokado for at få det til at hænge sammen og så har jeg brugt kokossukker i stedet for almindelig sukker, da det har et lidt lavere glykæmisk indeks (altså påvirker dit blodsukker lidt mindre). Derforuden indholder kokossukker også  lidt gode mineraler, som sammen med de andre ingredienser, gør at kuglerne indholder kostfibre, A-, B-, og C-vitamin, samt calcium, jern, og zink. Ikke helt tosset for en lille dessertkugle.

Du skal bruge:

En lille avokado (ca. 100g)

1 dl. Ristet kokosmel (kokosen ristes på en tør pande til det er gyldent)

1 dl. Grovvalset havregryn der ligeledes ristet på en tør panden sammen med 2 tsk. kokossukker

1 tsk. vanijesukker

2 tsk. kakao nibskakao nibs

20 g most mango – man kan sikkert også bruge en anden frugt.

Sådan gør du:

Mos avokadoen godt sammen med kokossukkeret, vaniljesukker og lidt citron for at undgå brunfarve af avokadoen. Bland det ristet kokosmel i, rør det det er jævnt. Rør de sprøde og gyldne havregryn i samt kakao nibs og most mango. Bland det hele godt, til det hænger fint sammen. Form herefter til kugler og tril kuglerne i forskellig slags krymmel – hakket nøder, frysetørrede jordbær, hakket chokolade 70% eller vende dem i smeltet chokolade. Der er ingen tvivl om, at sundhedsmæssigt er det bedre at vælge mørkchokolade 70% fremfor hvidchokolade, men jeg synes bare de blev så fine og forårs-agtige med det hvide.kugle tæt på

Energi pr. kugle (ca.) 50 kcal, 4,7g kulhydrat, 0,8g protein og 3,3g fedt.

Min ældste søn og hans ven var vilde med dem og det var min mand også -hvilket er ret udsædvanligt, da han som oftest har “Nej hatten på” når jeg laver “sund” dessert. 

 

 

 

Del dette indlæg

Del på facebook
Del på linkedin
Del på email

FÅ 7 TIPS TIL AT KOMME SUNDT

OG LETTERE IGENNEM JULEN

Tilmeld dig

mit nyhedsbrev

Scroll til toppen