sportsernæring

Mange elitesportsfolk og motionister, som træner meget (10-12 timer om ugen), spiser ofte for lidt. Det øger risikoen for skader, men kan også påvirke helbredet og i den grad præstationsevnen. Når kroppen mangler energi, er den dårligere til at restituere og genopbygge (musklernes og leverens lager af glykogen) sig selv efter træningen.

Jo mere du forlanger af din krop, jo mere bør du være opmærksom på at få den rette mængde energi. Du kan træne lige så hårdt du vil, men hvis du får den rette mængde næring, vil du heller ikke få det fulde udbytte af din træning. Korrekte mængder og valg af næringsstoffer før, under og efter træning, er vigtige faktorer i forhold til din restitution og præstation. 

Hvis du har oplevet manglende energi til din træning, nedsat træningsrespons, humørsvingninger eller gentagende gange får belastningsskader, kan det måske være en god idé at få tjekket på din kost.

Hvis du sammensætter din kost rigtigt, vil du opleve, at du kan præstere mere til din træning og ved konkurrencer og samtidig vil din restitution blive forbedret.

Case, Zean Peetz Dalügge
Zean Peetz Dalügge er U19 spiller hos Esbjerg. Forandringen kom allerede efter 6 uger.

I mit arbejde med sportsfolk har jeg fokus på:

  • Individuel vurdering af kropsvægt og -komposition (ved hjælp af scanning på InBody570)
  • Alder, køn og den givende sportsgrens påvirkning af kropskompositionen
  • Træningsmængde
  • Nuværende energiindtag og optimering af dette
  • At sikre du få den rette mængde makronæringsstoffer (kulhydrat, protein og fedt) i forhold til den mængde træning, du udføre dagligt
  • At dine måltider indtages på de rette tidspunkter i forhold til træning og restitution
  • At dit energiindtag kan variere, op til og under konkurrence eller kamp
  • At du får den mængde væske du har behov for
  • At du får de vitaminer og mineraler du har behov for, hvad enten det udelukkende er gennem kosten eller om et kosttilskud vil give mening.
  • Konkrete forslag til en dagskost samt mellem og restitutionsmåltider

Personligt er jeg en meget engageret løber og løber både maratonløb og ultraløb. I 2019 prøvede jeg kræfter med Ica-ørkenen, hvor jeg løb 120 km i sand og med fuld opbakning. (var selvforsynende med mad og drikke). Det betyder, at jeg ikke kun fagligt, men også personligt, har god erfaring med vigtigheden af den rette mængde næring både før, under og efter et løb / konkurrence / kamp.

Jeg har et tæt samarbejde med Pro Athletes København, hvor jeg hjælper og vejleder mange af deres professionelle fodboldspiller. Her har mange af deres spiller, oplevet et øget energiniveau, der bl.a. har påvirket deres præstationsevne både under træning, men også til kamp samt givet dem langt mere overskud. Det har været tydeligt, igennem mit arbejde med spillerne, at mange af dem slet ikke har fået den mængde næring de har haft behov for. Effekten af et optimeret kostprogram, har været ret stor, selvom der måske i nogle tilfælde, kun har været tale om mindre ændringer i de daglige rutiner. Kosten er altså virkelig vigtig og kan gøre en kæmpe forskel på præstation og resultater.

Jeg anbefaler typisk mellem 1-4 vejledninger.

Første vejledning koster 1500 kr. og er inklusiv 60 minutters vejledning, måling på InBody570 samt udarbejdelse af kostplan.

Case, Emil Riis
Jeg mødte Emil Riis jeg da han spillede for Randers F.C. Med små justeringer i Emils kost, opnåede han langt mere energi og overskud til sin daglige træning så vel som under kamp. Emil spiller nu for Preston North End F.C.

FÅ 7 TIPS TIL AT KOMME SUNDT

OG LETTERE IGENNEM JULEN

Tilmeld dig

mit nyhedsbrev

Scroll til toppen