De små ting

Jeg bliver ofte spurgt om, hvilken procent kød folk skal gå efter eller om det er forbudt at spise laks eller dressing. Til det plejer jeg at svare, det er ikke det der tæller i det store hele, det er ALT det i mellem måltiderne der ofte tæller mest.

I bilenDa jeg var barn, var jeg altid på bilferie med min far og hans kone og på de lange ture, var der altid slik – køreslik. Dette begbil snackreb introducerede jeg til min mand, lige da vi mødte hinanden, da jeg selv synes det var top-hyggeligt. Men da vi boede i USA tog det overhånd, fordi vi tilbragte så meget tid i bilen og siden er der kommet køregrøntsager til.

De af mine klienter, der tilbringer meget tid i deres bil, er ofte udfordret fordi de mange timer på landevejene giver sult og kedsomhed. Jeg plejer, at råde folk til, at have ex. sportsknækbrød liggende i handskerummet, til de dage hvor deres måltider skrider eller til at lave en lille snackpose med grønt og evt. lidt nødder. På billedet ses 200g gulerødder og 4-6 stk. nødder/pekannødder. Og så for Guds skyld vand, fremfor sodavand!!

Caffe latte er også en “dyr post” hos mange mennesker. Er man så (u)heldig at have en adgang til Caffe latte på skaffeit job, har jeg erfaret at folk rask væk drikker 2-4 latter på en dag(230-460 kcal). Det er også helt fint, men det koster bare og er man ikke fysisk aktiv, er det en “dyr post” i kalorier – særligt hvis man også ønsker et vægttab. Snup heller en kop sort kaffe og så hæld et sjat mælk i, i stedet for. Det “koster” nærmest gratis.

Er man på café og nyder en enkelt Caffe latte i ny og næ, er det en helt anden sag. Der tæller det ikke særlig meget i det store regnskab. Men hverdags Latte, bør erstattes med sort kaffe med evt. lidt mælk i eller te.

Kontor slik. Da jeg arbejdede i psykiatrien, havde vi et andet begreb “skuffe-lakridserne“, det var de “hemmelige” lakridser slik vs æbleder ikke lå fremme, men som lå i en skuffe, som alle vidste hvor var. I løbet af en almindelig dag, kunne min hånd godt snige sig ned i denne skuffe 3-5 gange….og jeg nøjedes ikke blot med at tage en, men tog gerne 2-3 stykker……det bliver alligevel til en del på en dag. Langt mere end de 5 stykker på billedet og det bidrager altså også, med mange unødige kalorier. Det er tit det vi ikke rigtig tænker over, der gør at vi tager på.

juice
Juice/sodavand. Kort og godt: DRIK ALDRIG DINE KALORIER! Det giver ingen mæthed og bidrager ikke med noget særligt fornuftigt, og er man ikke gammel og småt spisende, eller et lille barn med behov for meget energi, ja så er det simpelthen en for “dyr post”. Det er noget man kan gøre, når man virkelig skal hygge.

vino og vand

 

Alkohol. I forlængelse af at drikke sine kalorier, bør jeg også lige nævne alkohol. Alkohol bidrager med enormt mange kalorier, det bremser endviderer forbrændingen og kan være med til at øge appetitten.  Drikker man dagligt et glas eller to, bidrager det med 220-300 kcal alt efter hvor rundhåndet man er, når man skænker. Min anbefaling er, at man ikke drikker mere end sundhedsstyrelsens anbefalinger for indtagelse af alkohol(7 for kvinder og 14 for mænd) og så evt. holde det til weekenden. Det kan være svært, at lade være med at snuppe et ekstra glas, når nu det har været en sindsyg hård tirsdag og flasken alligevel er åben.

Jeg har mange klienter, der har tabt sig relativt meget, ved blot at droppe de flydende kalorier og det er hvedenten det har været alkohol, sodavand, juice osv.

junk

Junk/fastfood. Lette løsninger, hurtig mad, take a way, tømmermændsmad?! En ting er sikkert, det er spækket med kalorier og fedt! Unødigt energi! Så tænk dig om, inden du sætter tænderne i sådan en kaloriebombe. Vælger man pizzaen på billedet, har man som kvinde, spist halvdelen af ens daglige energibehov. Måske kunne man godt lige finde de 30 minutter det ville tage, at gå ned i supermarked og finde en anden løsning – måske en anden hurtig løsning, men som var lidt sundere.

Det er ofte de små ting, der faktisk gør den store forskel og det er tit fordi, vi ikke rigtig tænker over det. Vi tænker ikke over den pose slik vi købte, da vi var inde og tanke bilen eller over det glas juice der lige røg ned i morges, eller vinen om aften, pizzaen til de sene arbejdestimer osv, osv.

Så brug Januar til at tænke over netop dine små ting i hverdagen 

 

 

 

Del dette indlæg

FÅ 7 TIPS TIL AT KOMME SUNDT

OG LETTERE IGENNEM HVERDAGEN

Tilmeld dig

mit nyhedsbrev

Scroll til toppen