Hvad er godt at spise om morgen?

skyr2Jeg har sagt det før og siger det igen; Jeg er SÅ træt af skyr-bølgen, jeg vil meget heller have havregryn, rugbrød eller æg.

Men jeg har dog også fuld respekt for folk, der gerne vil have det til morgenmad, hvis de vel og mærket spiser det naturalt (uden tilsat smag eller sukker), med lidt bær og havregryn og IKKE med honningristet müsli, og sirup. For så er det efter min opfattelse ikke længere morgenmad, men mere en dessert.

[wpvideo 3QuiPegB]

Som det ses i videoklippet, har jeg beregnet på nogle udvalgte morgenmadsprodukter. Selvom jeg godt vidste, at skyr med en fornuftig müsli og lidt sirup, bidrog med en del sukker er jeg alligevel overrasket over, at man nærmest kan sidsestille det med sukkerindholdet i en portion Guldkorn.

  • 1,5 dl. skyr natural med 20g Supermüsli og 1 spsk. sirup: 268 kcal, 20g protein, 18g sukkerarter, 6g fedt og 4 g kostfibre
  • 30 g Guldkorn med 1,5 dl minimælk: 174 kcal, 7,9g protein, 14g sukkerarter, 1,5g fedt og 1,6g kostfibre
  • 30g Frosties med  1,5 dl. minimælk: 170 kcal, 6,7g protein, 18g sukkerarter, 1g fedt og 0,6g kostfibre
  • 30g Corn Flakes med 1,5 dl. minimælk: 170 kcal, 7,4g protein, 9,4g sukkerarter, 1,1g fedt og 0,9g kostfibre
  • 50g Havregryn med 1,5 dl minimælk: 240 kcal, 11,8g protein, 7,5g sukkerarter, 4g fedt og 5g kostfibre.

Det jeg anbefaler man lægger vægt på, i forhold til valg af morgenmad er, hvor længe det kan holde dig mæt samt sukkerindholdet. Vi får simpelthen så meget (skjult) sukker i løbet af en dag og derfor synes jeg man skal udgår det, der hvor det er muligt.

Jeg har virkelig mødt mange mennesker, der synes skyr er for surt hvis ikke liiiige de fylder lidt sirup på, lidt æblemos, sukker eller honningristet müsli. Og der er det bare jeg tænker, hvorfor så ikke spise noget andet, der ikke er så surt at du bliver nødt til at overhælde det med sirup??

Jeg er selv meget glad for havregryn eller grød, med lidt bær eller et par mandler eller for omelet med eksempelvis spinat og røget laks. Og nej, det tager ikke særlig lang tid at lave. Jeg laver sådan en omelet på ca. 5 minutter og hvis jeg ikke kan nå at spise den, tager jeg den med på kontoret og spiser den mens jeg tjekker mail.

Men i bund og grund, skal du selvfølgelig spise det der gør dig glad og som holder dig mæt, frisk og fuld af energi lige indtil frokost:-)

Del dette indlæg

FÅ 7 TIPS TIL AT KOMME SUNDT

OG LETTERE IGENNEM HVERDAGEN

Tilmeld dig

mit nyhedsbrev

Scroll til toppen