kostråd til småtspisende kræftpatienter

sløjfeproteindrik

I forbindelse med mit arbejde med kræftpatienter, ser jeg tit at appetitten svigter under et behandlingsforløb. Det kan være rigtig svært at få spist tilstrækkeligt, hvis man er plaget af kvalme, madlede, angst eller smerter. Endvidere har man også et øget energibehov når man er syg – ens energibehov stiger ca. med 20-30 %. Behovet for protein stiger også til ca. 1-1,5 g protein/kg kropsvægt i stedet for de normale ca. 0,8 g/kg kropsvægt.

Det er altså super vigtigt, at man gør sit allerbedste for at opretholde en god ernæringsstatus og sin prædiagnosevægt.
En dårlig ernæringsstatus kan give forringet livskvalitet, være skyld i nedsat respons på kemoterapi samt øget kemoterapeutisk toksicitet og i sidste ende en længere indlæggelse.

Ideér til at overkomme vægttab

  • Spis mindre portioner flere gange dagligt
  • Drik mellemmåltiderne i stedet for til måltiderne
  • Spis på regelmæssige tidspunkter – dine appetitsignaler virker måske ikke optimalt
  • Spis snacks – gerne med højt indhold af protein, drik grønne smoothies, energibarer med lavt sukkerindhold og nødder
  • Tilfør ekstra kalorier til måltiderne via gode olier Spis fiskeolie – gerne Nordic Naturals omega-3
  • Tilfør ekstra protein til måltiderne med ex. hakket æg, pasteuriserede æg, proteinpulver eller tofu
  • Stimuler din appetit ved at røre dig inden måltiderne – gå evt. en lille tur
    Gør måltiderne hyggelige og fjern evt. fokus ved at læse eller se tv.
  • Planlæg dine måltider – frys gerne små portioner ned så du altid har en let løsning

Ernæringstilskud.

Mange kræftpatienter kan få tilskud til ernæringsdrikke, der kan købes på apoteket. De to største eller mest brugte producenter er Nutricia og Fresubin. Desværre er der en del sukker i disse drikke, hvilket efter min faglige overbevisning ikke er helt optimalt. Men fra disse producenter kan jeg anbefale:

  • Nutricia: Nutridrink er dem med mindst sukker i (ca. 6,7g/100g)
  • Fresubin: Protein energy drink, hvor indholdet er 6,5-7,4g afhængig af smagsvarianten.

Der findes også andre forskellige proteindrikke fra andre producenter, men det unikke ved dem fra Nutricia og Fresubin er selvfølgelig indholdet af vitaminer og mineraler. Hvis du vælger at købe proteindrikke fra andre producenter, som eksempelvis Nutamino, som er fitness nutrition, får du ikke det samme nøje sammensatte indhold af vitaminer og mineraler som der jo er i de ”rigtige” ernæringsdrikke. MEN du får langt mindre sukker og ofte flere proteiner.

Der findes også nogle ret fantastiske proteinbarer der smager fantastiske og findes i mange, mange forskellige smagsvarianter. De hedder Questbare og kan altså varmt anbefales.

Arla er også kommet på banen med nogle proteinholdige produkter (Protin &Protino), der faktisk også kan være ganske udmærket og smager godt. Og endelig er Kohberg lanceret nogle proteinholdige bolle med ca. 12 g protein pr. Bolle samt noget rugbrød der indeholder dobbelt så meget protein per skive i forhold til almindeligt rugbrød.

Nedestående er et bud på, hvordan en dagskost kan se ud til en småtspisende.

Måltider Kostforslag
Tidlig morgenmad 100 ml. proteindrik – vælg gerne en uden for meget sukker eller Quest proteinbar
Morgenmad 100-200ml. ymer med 2-4 spsk. grov müsli med nødder og kerner, 1 lille stk. grovbrød med smør og ost
Formiddag 100 ml. proteindrik eller en Quest proteinbar
Frokost ½ stk. rugbrød med æg, mayo og karse og ½ stk. med marineret sild samt en lille skål tomatsuppe tilsat piskefløde eller en god olie
Eftermiddag En håndfuld nødder og tranebær + 2 tern mørk chokolade 80%
Aften 75-100g kyllingefilet med kartoffelmos tilsat 5g proteinpulver eller 1 stk. pasteuriserede æg, sovs og 50-100g dampet grøntsager – ex. broccoli, blomkål eller let stuvet spidskål.

Dessert: Questbar eller Arla Protino Æble-kanel dessert

Sen aften 100-200 ml. Proteindrik

I nogle tilfælde er der måske også perioder, hvor man slet ikke har lyst til at spise og der er det bare super vigtig, at man her supplere med ernæringsdrikke/proteindrikke. Det vil sige at de måltider man ikke spiser, bliver erstattet af ernæringsdikke/proteindrikke.

Skulle der være nogle spørgsmål, er man altid velkommen til at skive en mail til mig.

Del dette indlæg

Del på facebook
Del på linkedin
Del på email

FÅ 7 TIPS TIL AT KOMME SUNDT

OG LETTERE IGENNEM HVERDAGEN

Tilmeld dig

mit nyhedsbrev

Scroll til toppen