Mysli-, protein-, og snackbar - godt eller skidt

Mysli-, protein-, og snackbar – godt eller skidt??

Jeg er ikke fan af barer, hverken proteinbar eller myslibar. De kan måske være anvendelige, hvis vi dyrker sport i længerer tid eller er ude og vandre eller noget i den stil. Men som et mellemmåltid til voksne (siddestillende) mennesker, er jeg altså ikke begejstret.

Mysli-, protein-, og snackbar - godt eller skidt
Mysli-, protein-, og snackbar – godt eller skidt

Og hvorfor er jeg så ikke det? 

For det første fordi jeg ofte oplever, at folk spiser dem som substitut for noget lækkert og handler i den gode tro, at de er sunde. For det andet fordi, at de altså ikke er særlig sunde, naturlige(der er simpelthen så mange tilsætningsstoffer) eller særlig mættende og så ville det altså være bedre at spise noget “rigtig” mad.

Jeg har lavet et lille regnestykke: 

Jeg har beregnet pr. 30g idet de fleste mysli-, og Easisbarer netop vejer 30g.

  1. Free Nøddebar: Indeholder 162 kcal i 30g
  2. Snickers: Indeholder 144 kcal i 30g
  3. Smarts Meal: Indeholder 118 kcal i 30g
  4. Peanutbar: Indeholder 150 kcal i 30g
  5. Free Jordbær: Indeholder 114 kcal i 30g
  6. Nupo: Indeholder 102 kcal i 30g
  7. Questbar: Indeholder 90 kcal i 30g

 

Hvis man kun ser på kalorieindholdet, er der egentlig ikke den store forskel på usunde chokoladebarer (Snickers og Peanutbar) og på nogle at de “sunde” protein/myslibarer. Selvfølgelig indeholder de usunde chokoladebare meget mere sukker og mindre protein, men jeg er ikke imponeret over indholdet i de “sunde” barer. Proteinindholdet ligger mellem 2-10g protein pr. 30g bar, med et gennemsnitlig indhold på 6,5 g protein. Snickers indeholder 2,6g/30g og Kims peanutbar indeholder 3,3g/30g.

Hvis man er tilhænger af proteinbar, vil jeg klart anbefale dem der hedder Questbar, de har nemlig et fornuftigt indhold af protein og et forholdsvis lavt indhold af kalorier. Så er man typen der synes de gør livet letter, er det klart dem jeg vil anbefale. Ellers vil jeg mene at frugt og grønt er et perfekt mellemmåltid eller 1/2-1 stk. rugbrød med kødpålæg.

 

 

NB: Hvis man er småt-spisende, eksempelvis på grund af sygdom, kan disse barer naturligvis være en god løsning.

 

Del dette indlæg

Del på facebook
Del på linkedin
Del på email

FÅ 7 TIPS TIL AT KOMME SUNDT

OG LETTERE IGENNEM HVERDAGEN

Tilmeld dig

mit nyhedsbrev

Scroll til toppen