Nutella og portionsstørrelser

Egentlig ville jeg have skrevet et indlæg omkring Nutella versus økologisk chokonøddecreme, men jeg blev så frygtelig overrasket over deres portion definition, at jeg simpelthen bliver nødt til at knytte en kommentar til dette også.

Der er ikke den helt store forskel i næringsindholdet, på de to typer Nutella. Den “traditionelle” Nutella, som de fleste kender, indholder pr 15 gram: 81 kcal, 8,6g kulhydrat, hvoraf 8,5g er sukker, 0,9g protein og 4,7g fedt. Den økologiske Chokonøddecreme indholder pr 15 gram: 80 kcal, 7,9g kulhydrat, hvoraf 7,6 g er sukker, 1g protein og 4,5 g fedt. 

Ud fra de tal, er de jo temmelig ens, dog får man 0,9 gram mindre sukker i den økologiske end den “traditionelle” Nutella. Ser man på varedeklarationen er der heller ikke den helt store forskel. Der er 3% flere hasselnødder i øko’en end den “traditionelle”, men de begge bruger fedtreduceret kakao og skummetmælkspulver. Til gengæld bruger øko’en solsikkerlectin som emulgatore, hvor den “traditionelle” Nutella bruger sojalectin.

Så alt i alt er forkellen på de to typer nutella ikke særlig stor, men smagen er markent anderledes og så ER den ene jo økologisk, hvilket kan vægte højt hos nogen. Prisen er også ret forskellig: Den “traditionelle” Nutella koster 35,50 kr for 350g og Øko’en koster 49.95 kr for 270 g.

Mængder og mængde beskrivelse på de to glas 

sukker + nutella ske

På den “traditionelle” Nutella står der, at en portion er 15 g = 1 spiseske.

På den Økologiske står der at en portion er 15 g= 3 teskefulde.

Enten er mine skeer meget store eller også bruger de ufattelig små tesker??!? Jeg er udemærket klar over, at de to skeer på billedet er med top, men jeg synes alligevel at det er misvisende. ….det fylder noget mere, at illustrere den mængde sukker der er i de 15g.

Dernæst er 15 g bare ikke særlig meget, for spiser man en Nutellamad skal det være a la et tyndt lag tandsmør (efter min mening) og ikke et skrabet lag. Bruger man den anbefalede mængde, giver det kun lige nok til et halvt stykke rugbrød eller toastbrød og IKKE et helt stykke brød.

Skal man kunne dække et helt stykke brød, bruger man cirka den dobbelte mængde (30g) og så er vi altså helt oppe på 162 kcal, 17g sukker og 9,4 g fedt og der er brødet ikke medregnet. For den økologiske gælder det 160 kcal, 15,2g sukker og 9g fedt.

Andre SMÅ eller misvisende portionstørrelser er eksempelvis følgende: 

Jeg har valgt at sætte en espresso kop i midten, for at man bedre kan få en fornemmelse af skålenes størrelse.

morgenmad

Her er en anbefalet portin Kellogs Speciel-K cornflaeks (30g) (til venstre) og en protein Havrefras (til højre) – ikke lige umiddelbart portioner jeg kunne blive mæt af om morgen…måske portionen med Havrefras?!?

Fredags hygge med chips eller peanuts? Der er en portionsstørrelse (30g )det samme som en god voksen-håndfuld.

chips

Det jeg vil sige med alt dette er blot, at man skal være lidt opmærksom på de mængder man bruger, særligt hvis man tror, man følger portions anvisningerne fra producenten.

Jeg vil i hvertfald gerne indrømme, at jeg spiser en langt større portion Nutella end den anbefalede og hvad peanuts angår, spiser jeg også flere end dem i skålen, når jeg først går i gang….

 

 

Del dette indlæg

FÅ 7 TIPS TIL AT KOMME SUNDT

OG LETTERE IGENNEM HVERDAGEN

Tilmeld dig

mit nyhedsbrev

Scroll til toppen