Restaurant eller Café besøg er ikke et problem

Restaurent- & Cafébesøg behøver ikke at være et problem

Jeg møder mange mennesker i min dagligdag, som enten grundet job eller blot et meget socialt liv, går meget ud og spiser. Derfor er der også mange, der virkelig bekymre sig om dette, når de har et ønske om et vægttab eller en sundere livsstil.

Restaurant eller Café besøg er ikke et problem
Restaurant eller Café besøg er ikke et problem

MEN det behøver slet ikke at være så besværgeligt, som i videoen og man kan sagtens spise flere retter uden at det har den helt store betydning. Det kræver bare, at man lige tænker sig lidt om, inden man bestiller.

Mine anbefalinger når man går ud og spiser er enten at tage 2 “store/fyldige” forretter eller en let forret og en let hovedret.

Fyldige forretter kunne eksempelvis være ravioli, salat med gedeost/skimmelost, laksetatar på ristet brød, cremet hummerbisque eller anden suppe eller foie gras. Lette forretter kunne så være tuntatar med avokado, dampet muslinger, hummer, carpaccio med rucola eller pandestegt kammuslinger.

I forhold til hovedret anbefaler jeg, at man går efter et “rent” stykke kød, fisk eller fjerkræ snarer end en pastaret eller paneret fisk eller kød. I steder for kartofler, ris eller pasta som tilbehør, kan man stort set altid bede om salat eller andet grønt i stedet for. Og så behøver man ikke at være så bange for sovsen, så længe man ikke decideret slikker sovseskålen;-) 1-2 spisesker betyder ikke det helt store i regnskabet…. det er mere dét man drikker til eller spiser til allersidst.

Jeg plejer også at sige, at vælger man vin eller andet alkohol er der ingen dessert – eller omvendt. Og selvom man tager nogle fravalg, kan man sagtens få en herlig smagsoplevelse alligevel.

Her er 2 eksempler – et uden omtanke og et med omtanke

Uden omtanke

2 små stykker brød med smør + 1 glas rødvin samt dansk vand

Forret: Lynstegt tun med avokado og soya-lime

Hovedret: Kalvemørbrad stegt med trøffel, serveret med gulerødder og kartofler samt rødvinssauce + 1 glas rødvin

Dessert: Penna cotta – medium portion

Energiindhold: 1435 kcal, 78g protein, 55g fedt og 102g kulhydrat

Med omtanke

Dansk vand

Forret: Lynstegt tun med avokado og soya-lime

Hovedret: Kalvemørbrad stegt med trøffel, serveret med gulerødder og en stor blandet salat samt 2 spsk. rødvinssauce + 1 glas rødvin

Energiindhold: 886 kcal, 68g protein, 40g fedt og 34g kulhydrat

Det er en forskel på 549 kcal og så meget går man nu heller ikke glip af, efter min mening. Man kan jo vælge på mange forskellige måder, jeg har blot valgt at give et enkelt eksempel for at vise, at man sagtens kan spise ude, uden det behøver at være en katastrofe for ens diæt.

Det handler i bund og grund om at finde den rette balance, så kan man nemlig godt bevarer en sund livsstil eller fortsætte sit vægttab selvom man går ud og spiser.

Del dette indlæg

Del på facebook
Del på linkedin
Del på email

FÅ 7 TIPS TIL AT KOMME SUNDT

OG LETTERE IGENNEM JULEN

Tilmeld dig

mit nyhedsbrev

Scroll til toppen