Hav en plan før du går til morgenbuffet

Sommerferie og buffet

Nu er sommeren for alvor over os og mange vælger at rejse på ferie, hvilket ofte betyder at vores daglige rutiner skrider – herunder også vores spisevaner.

Bor man på hotel, er der ofte en stor overdådig morgenmadsbuffet, med alt hvad hjertet begærer. Her er det altså om at holde tungen lige i munden, hvis man ikke skal spise sig overmæt eller mere end man egentlig har brug for….i hvert fald hvis man gerne vil holde vægten. 

Hav en plan før du går til morgenbuffet
Hav en plan før du går til morgenbuffet

Et par hurtige råd til morgenmadsbuffeten

  1. Læg en strategi inden du går ned og spiser morgenmad. Er du til æg og bacon? Brød og ost? Frugt og yoghurt? Havregryn eller cornflakes? Ved at lægge en plan for dagens første måltid, er der større chance for at du ikke fristes for meget, af alle de lækre ting buffeten bugner af.
  2. Lad være med at gå op til buffeten flere gange og forsøg at spise de samme mængder, som du ville ha’ gjort hjemme.
  3. Har buffeten længe åben, kan det også være en idé at spise sen morgenmad og dermed slå morgenmad og frokosten sammen.

Eksempel på energiindhold:

  • Valget uden omtanke: 1 glas juice, kaffe/the, bolle med smør, ost og pålæg, lidt røræg og bacon (3 stk.), 1 stk. pandekage samt lidt blandet frugt. 769 kcal, 33g protein, 73g kulhydrat og 38g fedt. 
  • Valg med omtanke: kaffe/the, røræg og bacon (3 stk.) grovbrød med ost samt en stor portion frugt. 477 kcal, 23g protein, 54g kulhydrat og 20g fedt.

Er man på kur vil man typisk spise et sted mellem 1200(kvinder)-1500(mænd) kcal og ønsker man at holde vægten vil det være omkring 1800-2000 kcal for kvinder og 2000-2500 kcal for mænd. (tallene gælder for folk med et almindeligt aktivitetsniveau)

Frokost 

Alt efter hvornår og hvor meget man har spist til morgenmad, kan frokosten blot udgøre et mindre let måltid. Er man et meget varmt sted, svigter appetitten ofte og derfor kan en salat med kød, fisk eller fjerkræ, været et glimrende bud. Uanset hvad, vil mit råd her være, at spise forholdsvis let og meget let, hvis morgenmaden har været stor.

 

Aftensmaden

Hvad enten det er buffet eller à la carte, bør man gå efter kød, fisk og fjerkræ, der ikke har været en tur i frituren, hvilket også gælder tilbehøret. Så altså hellere vælge bagt kartoffel (93 kcal, 0,1g fedt pr. 100g) fremfor pommes frittes (350 kcal, 19g fedt pr. 100g). Ved aftensmaden bør “kodeordet” igen være masser af grønt og gerne de grove grøntsager, hvis de er at finde. Hold igen med brød, smør og dressing. Tit spises brødet af ren kedsomhed og det er helt unødvendigt.

Et par hurtige råd til aftensmaden

  1. Vælg et helt stykke stegt, grillet eller bagt kød, fisk eller fjerkræ snarere end en ret, hvor det er blandet sammen à la kødsovs/sammenkogt ret.
  2. Vælg masser af grønt, det skal helst fylde lidt mere end halvdelen af tallerknen og spis kun lidt ris, pasta eller kartoffel.
  3. Er der flere retter så vælg en let forret eller 2 forretter fremfor forret og hovedret. Er man typen, der elsker at dele maden (det er det bedste jeg ved) så vælg et par små retter og del dette, så få man mulighed for at smage en masse forskellige retter.

Er man på kur, bør man tænke sig ekstra godt om og her er mit bedste råd derfor:

Alkohol eller dessert??

Man kan ikke få begge dele, så hvad er vigtigst? hvad giver den største tilfredsstillelse? Personligt sætter jeg langt mere pris på et godt glas vin end en dessert…men der er man jo så forskellige. Men tænk over, hvad der er vigtigst for dig, hvis DU SKULLE VÆLGE;-)

At være på ferie er selvfølgelig også lig med hygge og afslapning, men man kan altså godt hygge sig selvom man ikke fylder unødvendig meget i munden. Og tænker man sig ikke en smule om, kan en ferie hurtig blive “dyr” i kalorier.

Mit sidste eksempel er en dagskost uden omtanke samt en med omtanke – forskellen er stor.

En feriedagskost UDEN omtanke:

Morgenmads buffet som ovenstående. Frokosten; burger med en mellem portion pommes frites (minus mayo og ketchup) samt 1/2 l. cola. Eftermiddag; is samt 2 øl (2x 33cl). Aftensmaden; 1 stk. brød (alm. skive franskbrød) med smør mens “vi” venter, en bøf (200g) med 1 portion pommes frites samt sauce og 2 glas rødvin. Afslutningsvis en dessert (2 kugler is med flødeskum).

Energiindhold: 4190 kcal (125g protein, 212g fedt)

 

En feriedagskost MED omtanke:

Morgenmaden som overstående. Frokosten; Stor blandet salat med dressing og 150g kylling. Dertil danskvand. Eftermiddag: frisk frugt (en stor portion) Aftensmad; 1 stk. brød (alm. skive franskbrød) med smør mens “vi” venter, en bøf (200g) samt en stor portion salat og en portion sauce, dertil 2 glas rødvin. Middagen afsluttes med en Aperol Spritz.

Energiindhold: 2139 kcal (102g protein, 96g fedt)

Det er da alligevel en ok forskel (på 14357 kcal) og noget, der i den grad vil kunne påvirke vægten over en uge (ca. små 2 kg)…for ikke at tale over 14 dage..OMG.

Jeg vil ønske alle en rigtig god sommer uanset, hvor dit fokus end måtte være:-)

 

 

 

 

 

 

 

Del dette indlæg

Del på facebook
Del på linkedin
Del på email

FÅ 7 TIPS TIL AT KOMME SUNDT

OG LETTERE IGENNEM JULEN

Tilmeld dig

mit nyhedsbrev

Scroll til toppen