grønkål

Super sunde og sprøde grønkålschips

Grønkål er super sundt og springfyldt med vitaminer og mineraler – særligt  A- og C-vitamin, folat og calcium. Der er næsten dobbelt så meget calcium i grønkål, som i letmælk (grønkål 210 mg/100g letmælk 123 mg/100g).

Grønkål indholder kun 72 kcal/100g, men har et højt indhold af protein 4,7g/100g i forhold til, at det er en grøntsag.

Mulig kræfthæmmende effekt

Der forskes en del i, hvorledes grøntsager fra kålfamilien, kan have en effekt på udviklingen af kræft. Mange studier viser, at de personer der spiser mange grønsager af netop kåltypen, har en langt lavere risiko for kræft end dem der ikke spiser kål/korsblomstrede grøntsager.

Grønkål indholder en masse glukosinolater, som er en gruppe af stoffer/molekyler der netop menes at kunne påvirke udviklingen af kræft, således at væksten af kræftsvulsten bremses. Når grønkålen (eller glukosinolaterne) tygges, frigives de yderst virksomme isothiocyanater og indoler, som netop menes at have en stærk kræfthæmmende effekt. Det er en ret kompliceret proces og jeg vil derfor ikke komme mere ind på det kemiske, men blot tilføje, at den bedste effekt af disse kræfthæmmende molekyler, fåes ved at spise grøntsagerne rå eller kun meget lidt tilberedt.

Sprøde og lækre grønkålschips

Disse lækre og særdeles sprøde grønkålschips, er super nemme at lave og kræver ikke andet end grønkål, salt og en mikroovn eller almindelig ovn. Det er en sjov og ny måde at spise sin grønkål på og jeg, har sågar kunne få mine unger til at gnaske disse grønkålschips i sig.

Sådan lave du dem.

Skyld grønkålen grundigt, dup den med en serviet og læg det der efter på en tallerken med et stykke køkkenrulle under. Sæt tallerkenen i mikro’en og giv grønkålen ca. 3,5 min – smag om grønkålen har fået den ønsket sprøde effekt eller om det måske lige skal have et minut mere. I min mikroovn passer det med 3,5 min. Når grønkålen har fået den ønsket sprødhed, drysses med lidt salt og serveres herefter:-)

Jeg har endnu ikke forsøgt mig i en ovn, men fremgangsmåden er den samme:-)

Del dette indlæg

Del på facebook
Del på linkedin
Del på email

FÅ 7 TIPS TIL AT KOMME SUNDT

OG LETTERE IGENNEM JULEN

Tilmeld dig

mit nyhedsbrev

Scroll til toppen