Vægtøgning i forbindelse med brystkræft

sløjfehjertegrønt

Jeg møder en del kvinder, der igennem deres behandling- og sygdomsforløb, har oplevet en uønsket vægtøgning. For nogle drejer det så blot om et par kilo, for andre er det adskille kilo.

Jeg har set lidt nærmere på den sparsomme forskning der er på området og her fremgår det da også, at en vægtstigning på ca. 2,5-6,2 kg er meget almindeligt, men at en vægtstigning på helt op til 20 kg heller ikke er usædvanligt. Der er flere årsager til vægtøgningen, men meget tyder på, at den er størst hos de kvinder der får flere forskellige typer kemo/behandling.

Endvidere er vægtøgning en almindelig bivirkning, ved indtagelse af anti-østrogener så som Femar, Letrozol og Tamoxifen.

Vægtøgningen kan skyldes mange ting, men årsagen skal nok findes i et øget energiindtag hos den enkelte.

Jeg høre tit fra de kvinder der har oplevet en vægtøgning, at de har haft tendens til at indtage mere mad i forbindelse med deres kemo-behandling, for at mindske kvalmen. Andre har spist mere, fordi de har hørt eller fået af vide på hospitalet, at det ikke er unormalt at opleve et voldsomt vægttab i forbindelse med kemoen og at det derfor, er en god idé at spise rigeligt. Aktivitetsniveauet er ofte også nedsat under sygdom. Og endelig er der også den gruppe kvinder, der trøstespiser eller spiser for at dæmpe angsten og sorgen over at være syg.

Uanset hvad årsagen er, bør det tages alvorligt, både pga. det sundhedsmæssige perspektiv, men også fordi det virkelig kan påvirke den enkelte kvindes livskvalitet. Der er i forvejen et stort pres på følelserne omkring kvindeligheden og hvis man oveni, skal kæmpe med 15 kilos overvægt, der primært har sat sig på maven (det jeg kalder tamoxifen-dellen) kan det godt påvirke psyken en smule og hermed også livskvaliteten. Det er dog ligesom om, at det er lidt tabuagtigt og jeg oplever nogle gange kvinder, der skammer sig lidt over at de ønsker at tabe sig. Nærmest fordi de føler, at de i sig selv burde være taknemlig over at være kommet helskindet igennem behandlingen og at det derfor er fjollet, at de nu er kede af deres overvægt.

Men det er ikke fjollet og der er en rigtig god grund til at få tabt kiloene igen eller evt. få hjælp inden opstart af behandling, så det kan tages i opløbet. For med øget overvægt (BMI ≥ 25)  stiger risikoen også, for forskellige livsstilsygedomme så som diabetes, hjertekar-sygdommer, forhøjet blodtryk samt tilbagefald af brystkræft. Kan det påvirke livskvaliteten positivt, at komme tilbage til normalvægt (BMI 18,5-24,9) er det helt sikkert også værd at tage med.

Så hvad kan man gøre, for at holde vægten eller tabe de kilo man evt har taget på?! Der er mange ting man kan gøre, men først og fremmest kan man se på den mad man spiser og de mønstre man har adopteret gennem sit sygdomsforløb. Jeg vil her komme med lidt forskellige bud, på et mere kontrolleret kalorieindtag.

Tip til færre kalorier der kan fremme et vægttab

  • Spis 3 hovedmåltider og max 1 melemmåltid
  • Drik ikke dine kalorier
  • Spist flere grøntsager end frugter
  • Brug grøntsager som mellemmåltid
  • Hold igen med tørrede frugter og nødder
  • Er du hoppet på “skyr-vognen” så brug IKKE sirup, honning eller honningristet müsli – så bliver det nemt dessert i stedet for morgenmad
  • Undgå for meget slik, sukker, chips og kage, men køb gerne kvalitet – chokolade med 80% kakao smager af langt mere end det med 30% og derved spiser du ikke nær så meget
  • Tænk over sulten inden du begynder at hygge-spise, måske en kop the kan gøre det

 

Et eksempel på en dagskost på ca. 1200 kcal og ca. 88g protein

(Der er selvfølgelig en forskel på energibehov alt efter højde, vægt, alder og aktivitetsniveau)

Morgen: 2,5 dl skyr med 1/2 dl. havregryn med 1 håndfuld bær eller 1 stk. frugt samt  6 stk. mandler. Dertil kaffe og the.

Frokost: 1/2 stk. rugbrød med æg og karse og 1/2 stk. med 3-4 skiver kyllingepålæg med 1 tsk. pesto. Dertil 250-300g blandet salat – gerne de grove slags, samt 1 spsk. dressing.

Mellemmåltid: 3 stk. gulerødder + 6-8 stk. mandler/nødder

Aften: 125-150g kyllingefilet steget på panden i lidt smør, dertil 300-350g salat igen gerne af den grove slags a la spidskål, grønkål, hvidkål, blomkål, broccoli osv. En lækker salat kunne være fintskåret spidskål blandet med 2 gulerødder der ligeså er skåret fint samt en håndfuld friske koriander. En nem dressing af sød chilisauce og soya samt 1/2 tsk. sesamolie. Kan pyntes med 1 spsk. peanutsnødder. Spis evt. et lille stk. groft brød til.

Ovenstående er blot et par bud på, hvordan man kan kontrollerer sit kalorieindtag og måske fravælge måltider, der egentlig ikke er nødvendige. Det handler især om, at mærke efter hvornår der er et behov for mad og hvornår man spiser fordi man er utryg, ked af det eller keder sig. Et andet problem der ofte ses i forbindelse med behandlingen, og som kan være både ubehagligt og generende, er fordøjelsesproblemer og forstoppelse. Begge er noget som kan være en helt almindelig bivirkning ved behandlingen. Til dette kan jeg varmt anbefale Vita Biosa, som er et probiotika der hjælpe maven til at opretholde en naturlig bakterieflora i tarmen. Man kan enten tage 25-30 ml. morgen og aften eller 25-30 ml morgen, middag og aften. Det virker beroligende på maven/tarmen og kan i de fleste tilfælde få gang i systemet igen.

 

Skulle du have nogle sprøgsmål, er du altid velkommen til at skrive på stina@dannerfjord.dk

 

 

Til de der skulle være interesseret, er her et lille udpluk af baggrundslitteratur.

Shils et al. ”Modern Nutrition in health and disease”

Denmark.Wahnefried W, Winer EP & Rimer BK. ”Whey women gain weight with adjuvant chemotherapy for breast cancer” Journal of clinical Oncology 1993; 11(7): 1418-1429

Denmark.Wahnefried W, Rimer BK og Winer EP. ”Weight gain in women diagnosed with brestcancer”. J Am Diet Assoc 1997; 97(5):519-26, 529

Carmichaels AR. ”Obesity and prognosis of brest cancer”. Obesity Reviews 2006; Volume 7, Issue 4: 333-340

Del dette indlæg

Del på facebook
Del på linkedin
Del på email

FÅ 7 TIPS TIL AT KOMME SUNDT

OG LETTERE IGENNEM HVERDAGEN

Tilmeld dig

mit nyhedsbrev

Scroll til toppen